15Mar

Co musisz wiedzieć, aby tworzyć skuteczny e-mail marketing?

Autor: Filip Kłodawski Opublikowano: 15 marzec 2016 W: Blog Komentarze: 0

Są dwie rzeczy, które można na pewno i z pełną odpowiedzialnością powiedzieć o e-mail marketingu. Jest szalenie skuteczny, ale… wymaga dużo pracy, wiedzy i umiejętności z kilku różnych obszarów e-marketingu.

O teorii e-mail marketingu zostało już powiedziane i napisane niemal wszystko. Zewsząd możesz dowiedzieć się co należy robić, aby Twoja komunikacja była skuteczna, budowała relację, itd. itd. Trudno się z tymi radami nie zgodzić, trzeba natomiast brać poprawkę na to, że skuteczny e-mail marketing nie jest tak prosty jak się o nim mówi i pisze. Gdyby tak było, to zapewne nie trzeba by tego w ogóle podkreślać.

Czy e-mail marketing jest prosty?

Co to znaczy, że e-mail marketing jest prosty? Stosunkowo łatwo jest wybrać oprogramowanie do wysyłania wiadomości. Na rynku jest ich całe mnóstwo, od wiodących zagranicznych po bardzo dobre polskie narzędzia. Rejestrujesz się, wgrywasz bazę i możesz wysyłać mailingi. E-mail marketing w kontekście wyboru i obsługi narzędzia jest więc prosty (jeśli oczywiście wiesz co chcesz zrobić). Natomiast oprogramowanie jest tylko niewielką cząstką całości, która ułatwia realizowanie pomysłów i tworzenie skutecznych kampanii mailingowych. 

Jeśli e-mail marketing jest tak prosty, to dlaczego istnieje tak olbrzymia luka miedzy tym co opowiada się i słyszy na konferencjach, a tym co firmy faktycznie robią i wysyłają? Większość polskich e-biznesów nie ma przygotowanej i wdrożonej ścieżki komunikacji powitalnej z odbiorcami, co jest przecież podstawą do budowania relacji z klientem. Przeciętny e-marketer nigdy nie dokonywał analizy swojej bazy klientów (na przykład po kątem behawioralnym lub transakcyjnym), a jeśli już to zrobił, to nie bardzo wie, w jaki sposób tę wiedzę wykorzystać i przełożyć na wyniki sprzedażowe. Narzędzia do wysyłki też zazwyczaj wykorzystywane są w bardzo ograniczonym, podstawowym zakresie. Marketerzy nie mają czasu na to, żeby dogłębnie poznawać wszystkie funkcjonalności, terminologię lub zaawansowane tagi personalizacji. Jest więc też olbrzymia luka między tym, jakie możliwości dają narzędzia, a w jakim zakresie są rzeczywiście wykorzystywane. Tak rozumiany, prosto prowadzony, e-mail marketing sprawia, że wykres przychodów też jest prosty i raczej poziomy, i śmiem twierdzić, że dobrze zaplanowana i przygotowana kampania wysłana z prywatnej skrzynki mailowej mogłaby być skuteczniejsza, niż ta, wysłana w prosty sposób z profesjonalnego narzędzia (celowo pomijam tu kwestię dostarczalności przy masowej wysyłce maili).

Co musisz umieć, aby być dobrym e-mail marketerm?

W rzeczywistości prowadzenie działań e-mail marketingowych jest dość skomplikowane. Wymaga bowiem wiedzy z wielu różnych obszarów e-marketingu.

    • Po pierwsze trzeba bardzo dobrze poznać narzędzie do wysyłki i możliwości jakie ono daje. Jest to szczególnie istotne jeśli e-mail marketing jest dla Ciebie czymś zupełnie nowym. Z czasem, przy zmianach lub przesiadkach na inne oprogramowanie będziesz już wiedzieć jakich narzędzi i funkcjonalności szukać, aby realizować cele komunikacji.

 

    • Po drugie, e-mail marketing wymaga umiejętności copywriterskich, swady i lekkości pióra (klawiatury). Pamiętaj, że tworzysz reklamę, przekaz marketingowy, który ma spełniać określony cel. Jasne – można napisać – “Super promocje tylko do końca dnia” i pewnie nawet to kogoś porwie, ale… nie będzie się wyróżniać kompletnie niczym na tle Twojej konkurencji.

 

    • Po trzecie, przynajmniej podstawowe umiejętności graficzne, z wyczuciem kompozycji i estetyki. Jeśli pracujesz z wykwalifikowanym grafikiem to kłopot jest mniejszy, ale nawet taki specjalista potrzebuje wyznaczenia mu mniej lub bardziej precyzyjnego kierunku powstawania kreacji. Rzadko kiedy też grafik wymyśli koncepcję komunikacji aktualnej promocji i hasła do niej (jeśli znasz takiego, to chętnie damy mu zarobić :).

 

    • Po czwarte, zdolności analityczne – musisz, po prostu musisz, lubić patrzeć w cyfry, raporty, wyniki i umieć je interpretować. Excel też powinien być Twoim przyjacielem, bo to właśnie w nim będziesz tworzyć dodatkowe pola i znaczniki umożliwiające zaawansowaną segmentację w narzędziu do e-mail marketingu.

 

    • Po piąte, doświadczenie – po kilku latach intensywnie prowadzonych działań e-mail marketingowych, wiesz już jakie działania się sprawdzą, na jakie komunikaty reagują subskrybenci, w jaki sposób przedstawić ofertę i jakich technik użyć, żeby zachęcić ludzi do zakupów.

 

E-mail marketing jest szalenie skuteczny. Kropka.

Co do tego, że dobrze prowadzony e-mail marketing jest skuteczny nie ma żadnych wątpliwości. Dobrze przygotowana i egzekwowana strategia komunikacji może podnieść sprzedaż z kanału newsletterowego nawet o 30% (co niejednokrotnie czyniliśmy). Na sukces składa się natomiast wiele czynników – odpowiednio przygotowane mechanizmy lead generation, zautomatyzowane ścieżki komunikacji, komunikacja regularna, segmentacja bazy, dobór i dobra prezentacja oferty oraz częstotliwość komunikacji z klientami (to przy okazji jeden z wielu mitów e-mail marketingu, o którym kiedyś napiszę więcej).

Jedną z ważniejszych, strategicznych decyzji, które musisz podjąć jest to, czy te wszystkie działania chcesz/możesz prowadzić we własnym zakresie, czy wolisz to zlecić profesjonalistom – jeśli nie chcesz martwić się o swój e-mail marketing lub masz jakiekolwiek inne pytania skontaktuj się z nami.

Trackback URL: https://animails.pl/blog/co-musisz-wiedziec-aby-tworzyc-skuteczny-e-mail-marketing/trackback/

Zostaw odpowiedź:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *