16sie
Email marketing w sklepie internetowym – 5 wiadomości, które pozwolą ci zwiększyć sprzedaż

Email marketing w sklepie internetowym – 5 wiadomości, które pozwolą ci zwiększyć sprzedaż

Email marketing w e-commerce może być potężną bronią. Jeśli tylko nie poprzestaniesz na regularnej wysyłce newsletterów, lecz wdrożysz wiadomości, o których piszemy w poniższym artykule, możesz spodziewać się wyraźnego wzrostu przychodów z tego kanału. Co równie ważne, wszystkie z nich wystarczy przygotować raz – później będą się wysyłać automatycznie.

Żeby je ustawić, nie potrzebujesz zaawansowanego i kosztownego narzędzia do marketing automation. Wystarczy system do email marketingu z funkcjonalnością marketing automation, taki jak np. GetResponse. Niewykluczone, że przynajmniej część z nich będziesz w stanie wdrożyć, wykorzystując do tego platformę sklepową, z której korzystasz. A o jakich wiadomościach mowa? Zacznijmy od…

1. Komunikacja powitalna

Jeśli mowa o email marketingu w sklepie internetowym, to za wręcz za konieczność uchodzi stworzenie komunikacji powitalnej, składającej się z dwóch-trzech wiadomości. Po wysłaniu maila aktywacyjnego, służącego do potwierdzenie subskrypcji, powinieneś automatycznie wysyłać komunikat powitalny, zawierający także rabat na pierwsze/kolejne zakupy (jeśli jeszcze go nie oferujesz w zamian za zapis do newslettera, czym prędzej nadrób zaległości!). Jeszcze lepiej, jeśli na tym nie skończysz i po kilku kolejnych dniach wyślesz na przykład wiadomość z bestsellerami z twojej oferty albo z zaproszeniem do działu „promocje” (to mogą być także dwa osobne maile).

2. Porzucony koszyk

Jak wynika z przeprowadzonych badań, nawet 7 na 10 osób nie kończy zakupów rozpoczętych w sklepach internetowych. Nie muszę chyba pisać, że to dużo. Co z tym zrobić? Aby ograniczyć liczbę niedokończonych transakcji, przygotuj tzw. wiadomość na porzucony koszyk. Po kilku godzinach od opuszczenia strony przez użytkownika wysyłaj mu emaila z przypomnieniem, że w jego koszyku wciąż coś jest, oraz linkiem pozwalającym na dokończenie zakupów. Możesz też zaproponować niewielki rabat za zrobienie tego, ale musisz być świadom ryzyka, że w ten sposób przyzwyczaisz niektórych stałych klientów do ciągłęgo kupowania ze zniżką.

3. Pozakupowe follow-upy

Po tym, gdy klient dokona zakupu w twoim sklepie, nie kończ komunikacji z nim. Kontynuuj ją, wysyłając osobne podziękowanie oraz zaproszenie do wzięcia udziału w krótkiej ankiecie (dotyczącej samego produktu, jak również obsługi sprzedażowej). Warto zaangażować się jeszcze bardziej i zawrzeć w takiej wiadomości także prezentację produktów komplementarnych (sprzedałeś laptopa – zaproponuj zakup klawiatury, myszki czy drukarki). To jedna z prostszych i skuteczniejszych taktyk cross-sellingowych.

4. Wiadomości reaktywizacyjne

Niezależnie od tego, co sprzedajesz i jak budujesz swoją listę adresową, zmierzysz się z problemem słabnącego zaangażowania. Musisz pogodzić się z tym, że z czasem klienci tracą zainteresowanie, ale nie powinieneś pozostać wobec tego faktu pozostać całkiem bezczynny. Najlepiej, jeśli przygotujesz wiadomość, która będzie wysyłana do subskrybentów nieaktywnych od jakiegoś czasu, zawierając w niej kod rabatowy na kolejne zakupy. Kryterium wysyłki tej wiadomości może być brak zakupów albo nieotwieranie newsletterów od X tygodni/miesięcy (jaki to dokładnie powinien być okres, to już zależy od branży, specyfiki produktu, powtarzalności zakupów itp.).

(Jeśli nie masz możliwości zautomatyzowania tych wiadomości, możesz wysyłać je także ręcznie, np. co kwartał czy pół roku. Zajmie ci to trochę czasu, ale gwarantujemy, że warto.)

5. Wiadomości do lojalnych klientów

Można powiedzieć, że to przeciwieństwo poprzedniej wiadomości. Warto nie tylko aktywizować nieaktywnych klientów/subskrybentów, ale także doceniać tych, którzy regularnie kupują w twoim sklepie bądź otwierają newslettery od ciebie. Wiadomość, o której mowa, możesz rozsyłać np. do osób, które przekroczą określoną, łączną wartość zakupów (nie powinna ani być bardzo niska, ani też specjalnie wygórowana). W jej treści zawrzyj podziękowanie za lojalność oraz – w ramach tego podziękowania – zniżkę na kolejne zakupy. Może być symboliczna, może też być uzależniona od przekroczonej wartości zakupów (możesz ustalić kilka progów).

(Podobnie jak poprzednią wiadomość, tak i tę możesz wysyłać manualnie. Jednak – prędzej czy później – warto będzie ją zautomatyzować, aby oszczędzić czas.)

Redakcja merytoryczna
Artur Dąbrowski
Artur Dąbrowski

Artykuły na bloga Animails pisze cały nasz zespół, ale to ja czuwam nad ich jakością i poprawnością - zarówno językową, jak i merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek zastrzeżenia bądź sugestie dotyczące naszej pracy, napisz do mnie na :)