Email marketing to temat, o którym moglibyśmy dyskutować bez końca. Także bez końca moglibyśmy wymieniać argumenty, dlaczego warto w niego inwestować.
Przy okazji moglibyśmy pokazać wyniki, jakie osiągamy dla naszych klientów. Mamy tyle doświadczeń i tyle danych, że nie mamy żadnych wątpliwości co do tego, że email marketing – jeśli tylko jest dobrze prowadzony – opłaca się w niemal każdej firmie. Newslettery i marketing automation potrafią być niesamowicie skuteczne. A nawet mogą być równie sexy, co marketing w mediach społecznościowych.
Ale na koniec dnia liczą się przede wszystkim wyniki: OR, CTR, CTOR (nawiasem, o wiele według nas ważniejszy współczynnik niż OR), ROI etc. Nie prowadzimy badań dotyczących skuteczności email marketingu na szeroką skalę, przeprowadzamy jedynie audyty dla naszych klientów. Na szczęście raporty przygotowują inne firmy, a my możemy z nich korzystać i m.in. dzięki nim zarabiać pieniądze dla naszych klientów. Wyszukaliśmy i zebraliśmy w jednym miejscu garść statystyk dotyczących email marketingu, które powinny przekonać do tego kanału nawet największego sceptyka. Liczby, zapraszamy na scenę!
Email marketing – liczby, które powinien znać każdy marketer online
- Email marketing sprzedaje lepiej niż social media. 60 proc. konsumentów twierdzi, że dokonało zakupu w wyniku otrzymania wiadomości e-mail o treści marketingowej. Konwersja sprzedażowa w przepadku newsletterów wynosi 6,05 proc. Dla porównania tylko 12,5 proc. konsumentów powiedziało, że rozważyłoby zakup przez media społecznościowe. Konwersja? Zaledwie 1,09 proc. [źródło: OptinMonster, 2019 r.]
- Email marketing pozwala błyskawicznie docierać do odbiorców. Aż 21 proc. konsumentów, którzy otwierają newsletter, robi to w ciągu pierwszej godziny od otrzymania go. Po trzech godzinach wynik ten sięga już 41 proc. [źródło: GetResponse, 2020 r.]
- 61 proc. konsumentów chce otrzymywać co tydzień newsletter od lubianych przez siebie firm. 38 proc. nie miałoby nic przeciwko, aby treści marketingowe drogą e-mailową trafiały do nich jeszcze częściej. [źródło: Marketing Sherpa, 2015 r.]
- 40 proc. marketerów działających w sektorze B2B twierdzi, że newslettery są dla nich najważniejszą taktyką w ramach strategii content marketingowej. [źródło: Content Marketing Institute, 2017 r.]
- Czterech na pięciu marketerów twierdzi, że wolałoby porzucić marketing w mediach społecznościowych niż email marketing. [źródło: Litmus, 2020 r.]
- Coraz więcej marketerów jest przekonanych, że email marketing ma duży wpływ na całościowy sukces firmy. W 2019 r. taką opinię wyrażało 71 proc. respondentów, a w 2020 r. – 78 proc. [źródło: Litmus, 2020 r.]
Jeszcze nie do końca przekonany, że email marketing jest ważny? No to idźmy dalej… 😉
- 35 proc. marketerów nie ma obaw przed częstą wysyłką newsletterów do swojej bazy odbiorców i robi to od trzech do nawet pięciu razy w tygodniu. [źródło: Not Another State of Marketing, 2020 r.]
- 64 proc. małych przedsiębiorstw wykorzystuje email marketing, by docierać do swoich klientów. [źródło: Campaign Monitor, 2021 r.]
- 31 proc. marketerów działających w sektorze B2B twierdzi, że newsletter to najlepszy sposób na tzw. wygrzewanie leadów. [źródło: Content Marketing Institute, 2020 r.]
- Wiadomość powitalna to jeden z ważniejszych komunikatów, jakie wysyłasz do swoich odbiorców. Osiąga średnio 86,03 proc. otwarć; 24,69 proc. kliknięć; 28,70 proc. stosunku kliknięć do otwarć. [źródło: GetResponse, 2020 r.]
- 16 proc. wiadomości nigdy nie trafia do skrzynki odbiorczej. Powody bywają różne: niektóre skrzynki się zapełniają, inne przestają istnieć, część e-maili nie przechodzi przez filtry antyspamowe… Warto mieć to na uwadze, analizując wyniki email marketingu w swojej firmie. [źródło: Email Tool Tester, 2019 r.]
- Email marketing wciąż potrafi zapewnić niesamowicie wysoki ROI. Jeden dolar zainwestowany w ten kanał może przełożyć się na przychód nawet do 42 dolarów. [źródło: DMA, 2019 r.]
- 81 proc. małych i średnich biznesów wciąż wykorzystuje email marketing do pozyskiwania nowych klientów (prawdopodobnie poprzez wysyłki do baz zewnętrznych), a 80 proc. do sprzedaży produktów bądź usług dotychczasowym odbiorcom. [źródło: Emarsys, 2018 r.]
Należy mieć na uwadze, że wszystkie powyższe dane pochodzą z rynków innych niż polski. Część ze Stanów Zjednoczonych, część z różnych części Europy, m.in. z Wielkiej Brytanii (żałujemy, że nikt w Polsce nie prowadzi podobnych). Jednak email marketing w tych częściach świata nie różni się między sobą aż tak bardzo, jak można by sądzić. Przekonaliśmy się o tym, pracując dla firm z Anglii czy USA (gdybyśmy mówili o Azji czy Afryce, to co innego – tam e-marketing może wyglądać całkiem inaczej, głównie ze względu na duże różnice kulturowe).
Dlatego też nawet jeśli zaobserwujesz, że wiadomość powitalna, którą wysyłasz, otwiera 75 proc. odbiorców, a nie 80 proc., to wcale nie oznacza, że wyniki jednego z przytoczonych powyżej badań nie mają sensu. Jak najbardziej go mają. Tym bardziej że równie dobrze możesz osiągnąć rezultaty jeszcze lepsze od tych, które zawarliśmy w tym artykule. Spróbuj i przekonaj się!