Są dwie rzeczy, które można na pewno i z pełną odpowiedzialnością powiedzieć o email marketingu. Jest szalenie skuteczny, ale… wymaga dużo pracy, wiedzy i umiejętności z kilku różnych obszarów e-marketingu.
O teorii email marketingu zostało już powiedziane i napisane niemal wszystko. Zewsząd możesz dowiedzieć się co należy robić, aby Twoja komunikacja była skuteczna, budowała relację, itd. itd. Trudno się z tymi radami nie zgodzić, trzeba natomiast brać poprawkę na to, że skuteczny email marketing nie jest tak prosty jak się o nim mówi i pisze. Gdyby tak było, to zapewne nie trzeba by tego w ogóle podkreślać.
Co to znaczy, że email marketing jest prosty? Stosunkowo łatwo jest wybrać oprogramowanie do wysyłania wiadomości. Na rynku jest ich całe mnóstwo, od wiodących zagranicznych po bardzo dobre polskie narzędzia. Rejestrujesz się, wgrywasz bazę i możesz wysyłać mailingi. Email marketing w kontekście wyboru i obsługi narzędzia jest więc prosty (jeśli oczywiście wiesz co chcesz zrobić). Natomiast oprogramowanie jest tylko niewielką cząstką całości, która ułatwia realizowanie pomysłów i tworzenie skutecznych kampanii mailingowych. Jeśli email marketing jest tak prosty, to dlaczego istnieje tak olbrzymia luka miedzy tym co opowiada się i słyszy na konferencjach, a tym co firmy faktycznie robią i wysyłają? Większość polskich e-biznesów nie ma przygotowanej i wdrożonej ścieżki komunikacji powitalnej z odbiorcami, co jest przecież podstawą do budowania relacji z klientem. Przeciętny e-marketer nigdy nie dokonywał analizy swojej bazy klientów (na przykład po kątem behawioralnym lub transakcyjnym), a jeśli już to zrobił, to nie bardzo wie, w jaki sposób tę wiedzę wykorzystać i przełożyć na wyniki sprzedażowe. Narzędzia do wysyłki też zazwyczaj wykorzystywane są w bardzo ograniczonym, podstawowym zakresie. Marketerzy nie mają czasu na to, żeby dogłębnie poznawać wszystkie funkcjonalności, terminologię lub zaawansowane tagi personalizacji. Jest więc też olbrzymia luka między tym, jakie możliwości dają narzędzia, a w jakim zakresie są rzeczywiście wykorzystywane. Tak rozumiany, prosto prowadzony, email marketing sprawia, że wykres przychodów też jest prosty i raczej poziomy, i śmiem twierdzić, że dobrze zaplanowana i przygotowana kampania wysłana z prywatnej skrzynki mailowej mogłaby być skuteczniejsza, niż ta, wysłana w prosty sposób z profesjonalnego narzędzia (celowo pomijam tu kwestię dostarczalności przy masowej wysyłce maili).
W rzeczywistości prowadzenie działań email marketingowych jest dość skomplikowane. Wymaga bowiem wiedzy z wielu różnych obszarów e-marketingu.
Co do tego, że dobrze prowadzony email marketing jest skuteczny nie ma żadnych wątpliwości. Dobrze przygotowana i egzekwowana strategia komunikacji może podnieść sprzedaż z kanału newsletterowego nawet o 30% (co niejednokrotnie czyniliśmy). Na sukces składa się natomiast wiele czynników – odpowiednio przygotowane mechanizmy lead generation, zautomatyzowane ścieżki komunikacji, komunikacja regularna, segmentacja bazy, dobór i dobra prezentacja oferty oraz częstotliwość komunikacji z klientami (to przy okazji jeden z wielu mitów email marketingu, o którym kiedyś napiszę więcej).
Jedną z ważniejszych, strategicznych decyzji, które musisz podjąć jest to, czy te wszystkie działania chcesz/możesz prowadzić we własnym zakresie, czy wolisz to zlecić profesjonalistom – jeśli nie chcesz martwić się o swój email marketing lub masz jakiekolwiek inne pytania skontaktuj się z nami.