05gru
Jak budować bazę adresową? 5 miejsc, w których powinieneś zbierać adresy e-mail

Jak budować bazę adresową? 5 miejsc, w których powinieneś zbierać adresy email

Najlepsze, co możesz zrobić, będąc na etapie budowania swojej listy adresowej, to… wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję. Musisz myśleć o swoich odbiorcach jak o potencjalnych subskrybentach w każdym momencie styku z nimi.

Poniżej znajdziesz kilka sposobów, które prawdopodobnie masz na wyciągnięcie ręki, a być może o nich zapominasz.

1. Strona internetowa

Bez względu na to, czy jest to strona-wizytówka, sklep internetowy, czy blog firmowy, możesz dzięki niej budować swoją bazę odbiorców. Wystarczy formularz zapisu osadzony wewnątrz witryny (byle nie na samym dole, w stopce – prawie nikt go nie zauważy!) czy też pop-up wyskakujący po kilku minutach spędzonych na stronie czy na chwilę przed zamknięciem okna przeglądarki.

Jest to zdecydowanie “must have” każdego, kto chce powiększyć swoją bazę odbiorców. Na Twoją stronę trafiają bowiem osoby zainteresowane Twoim produktem czy usługą i jeśli nawet w tym momencie nic nie kupią, to Twoja w tym głowa, aby zachęcić ich do tego, żeby pozostali z Tobą w kontakcie. Za zapisanie się do newslettera zaoferuj rabat na pierwsze zakupy lub zaproponuj inne profity dostępne tylko dla osób będących w bazie. Bez kuszącej zachęty do zostawienia adresu e-mail możesz zapomnieć o spektakularnych efektach.

2. Biuro, targi, konferencje

Czyli świat offline – bardzo często zapominamy, a przecież obecnie prawie każdy człowiek spotykany w realu ma swój adres e-mail (niektórzy nawet kilka). Wykorzystaj więc moment, w którym ich spotykasz, do tego, aby zostać z nimi w kontakcie w świecie online. Prowadzisz sklep stacjonarny? Postaw na ladzie tablet z formularzem zapisu do newslettera (pamiętaj tylko o wszystkich niezbędnych zgodach!). Występujesz na konferencji? Zaproś wszystkich do zapisania się “już teraz” przy wykorzystaniu smartfona czy tabletu, dając tylko tym osobom, które były na Twojej prelekcji, coś specjalnego. Planujesz stoisko na targach? Podawaj każdemu, z kim się spotkasz i porozmawiasz, formularz zapisu – na tablecie czy w formie papierowej (opowiedz o tym, co wysyłasz w newsletterze).

Warto jednak od samego początku bazę budować w sposób higieniczny. To zdecydowanie ułatwi późniejszą komunikację i tworzenie kolejnych strategii, a i wyciągnie wniosków. Jeśli więc zbierasz adresy z różnych źródeł, twórz osobne listy zapisu i nazywaj je w taki sposób, abyś wiedział, kiedy i gdzie dana osoba się zapisała. Po jakimś czasie może się okazać, że np. lista z zapisami z konferencji to strzał w dziesiątkę, a np. lista ze strony internetowej nie rośnie tak szybko, jak byś tego oczekiwał (swoją drogą, wtedy warto podjąć odpowiednie kroki i np. zmienić miejsce formularza lub też jego kolorystykę; być może jest on niewidoczny, stąd też niewielka konwersja).

3. Content marketing

Budowanie marki eksperckiej wymaga pokazywania się z jak najlepszej strony i dzielenia się wiedzą. I właśnie poprzez to dzielenie się możesz budować swoją bazę odbiorców. Tworząc e-booka, pdf-a czy infografikę, spróbuj opracować je w taki sposób, aby część dostępna była dla każdego (na zachętę), ale już całość wymagała “zapłaty”. Ceną jednak niech nie będą pieniądze, a adres e-mail. Ty dzielisz się wiedzą, ktoś dzieli się swoim adresem – uczciwa wymiana, czyż nie?

Oprócz treści pisanych wykorzystywać możesz także materiały wideo. Tworzyć wideotutoriale czy organizować webinaria. Aby wziąć w nich udział, trzeba się zapisać – zostawiając swojego e-maila. I znów ty dzielisz się wiedzą, ktoś adresem. Co ważne – odbiorcy pozyskani dzięki content marketingowi są bardzo cennymi subskrybentami. Możesz mieć bowiem pewność, że zapisali się dlatego, że interesuje ich Twój produkt, branża lub poruszane zagadnienie. Jeśli nawet teraz nie kupili nic u ciebie, nie szkodzi, bo jeśli będziesz się odpowiednio o nich troszczyć i wysyłać spersonalizowane mailingi, w końcu część z nich zostanie twoimi klientami.

4. Bazy partnerów

Jeśli jesteś w dobrych kontaktach ze swoimi partnerami biznesowymi lub patronami medialnymi, warto porozmawiać z nimi o wysyłce mailingu do ich bazy. Mogą tę usługę wycenić lub też zaproponować rozwiązanie barterowe. Są też firmy, które oferują odpłatnie mailingi do baz zewnętrznych, dokładnie sprofilowanych pod Twoje oczekiwania – możesz również rozpatrzyć ich propozycję.

Jednak, decydując się na taki mailing, musisz mieć na uwadze, że wymaga ona przemyślanej koncepcji i kreacji. Jeśli bowiem wyślesz do bazy partnera mailing z informacją, że istniejesz i sprzedajesz dobry produkt bądź ciekawą usługę, to oczywiście możesz w ten sposób poprawić swoją sprzedaż, ale tobie przecież chodzi także o budowę listy adresowej. Możesz jednak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i w owym mailingu zaproponować zapis do swojego newslettera, powiązany z rabatem i ciekawą ofertą zakupową. Zyskujesz nowego klienta i subskrybenta. Nie każ mu tylko zbyt dużo myśleć i szukać. Stwórz pod tę akcję dedykowany landing page. Pokaż na nim w kilku punktach główne korzyści i osadź na nim formularz zapisu, a po zostawieniu adresu e-mail wyślij od razu wiadomość z kodem rabatowym czy promocyjną ofertą w podzięce.

5. Konkursy i social media

Jeśli prowadzisz firmowe social media, wykorzystaj również i je do budowania swojej bazy. Zaczynając od formularza zapisu, kończąc na różnego rodzaju konkursach, które możesz przeprowadzać za pośrednictwem social mediów. Tu jednak znów nie wystarczy sam kanał i jakiekolwiek działanie – potrzebny jest pomysł, który sprawi, że zapewnisz rozrywkę bądź wymierną korzyść swoim fanom, dzięki czemu będą oni chcieli zostawić ci swój adres e-mail. W e-mail marketingu często kreatywność wygrywa z ogromnymi budżetami, więc wcale nie musisz dysponować ogromnymi pieniędzmi, aby robić to dobrze (czytaj: skutecznie).

Pamiętaj!

Pisząc o tym, jak budować swoją bazę, nie możemy pominąć dobrych praktyk w jej budowaniu. Kwestią najważniejszą są zgody, które musisz zbierać razem z adresem e-mail. Są to:

  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych,
  • zgoda na przesyłanie informacji handlowych drogą internetową,
  • zgoda na korzystanie z telekomunikacyjnego urządzenia końcowego dla celów marketingowych.

Jeśli chcesz budować bazę legalnie, najlepiej zamieść pod formularzem zapisu do newslettera check-boksy z tymi trzema zgodami. Pamiętaj też, aby zarejestrować ją w GIODO (tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat). A jeśli potrzebujesz wsparcia – czy w kwestiach prawnych, czy w e-mail marketingu w ogóle – zachęcamy do współpracy z nami (zapraszamy do formularza po prawej) 🙂

Redakcja merytoryczna
Artur Dąbrowski
Artur Dąbrowski

Artykuły na bloga Animails pisze cały nasz zespół, ale to ja czuwam nad ich jakością i poprawnością - zarówno językową, jak i merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek zastrzeżenia bądź sugestie dotyczące naszej pracy, napisz do mnie na :)