Dark mode szturmem wziął nasze urządzenia mobilne i zawładnął gustami oraz sercami użytkowników smartfonów.
Generalnie rzecz biorąc, w trybie ciemnym nie ma nic złego… chyba że akurat zajmujesz się email marketingiem. Przygotowywanie newsletterów ma niejako wpisaną w swoje DNA dbałość o to, by komunikat, który wysyłamy, docierał do odbiorców w jak najlepszej i najczytelniejszej formie.
Jeszcze jakiś czas temu głównym zmartwieniem osób zajmujących się mailingami było zadbanie o to, by zakodowana wiadomość email poprawnie wyświetlała się we wszystkich klientach pocztowych. Samo to było już sporą trudnością. Teraz dochodzi kolejna – tryb ciemny (czyli dark mode) na urządzeniach mobilnych.
Co możemy dla Ciebie zrobić?
- Przeprowadzić testy twojego newslettera pod kątem dark mode.
- Przygotować rekomendację zmian.
- Zaprojektować newsletter, który będzie dobrze wyglądał w obu trybach – zwykłym i ciemnym.
Dark Mode – Czym jest tryb ciemny?
Dark mode zadebiutował w 2018 roku. Początkowo był to alternatywny, ciemny tryb dodany do desktopowej wersji programu pocztowego Apple. W 2019 roku dark mode zawitał do iOS Mail. Giganci, tacy jak Google, nie mogli zostać w tyle, więc bardzo szybko ogłosili, że ich aplikacje pocztowe również będą wspierać tryb ciemny. Obecnie wystarczy zerknąć 10 osobom przez ramię, by zauważyć, że ponad połowa z nich ma włączony dark mode w swoim smartfonie.
Dark mode to alternatywny tryb kolorystyczny w urządzeniach mobilnych, którego celem było zmniejszenie kontrastu między wyświetlaczem a otoczeniem, gdy użytkownik korzysta ze swojego urządzenia po ciemku. Białe tła stają się czarne, tekst czarny staje się biały, a pozostałe kolory w większości przypadku ulegają rozjaśnieniu lub przyciemnieniu (w zależności od pierwotnej barwy).
I to właśnie jest zasadniczym źródłem kłopotów dla email marketerów.
Dark Mode – Jakie problemy w email marketingu powoduje tryb ciemny?
Największym grzechem trybu ciemnego jest to, że zmienia on nie tylko interfejs aplikacji pocztowej, ale wymusza także zmiany kolorów w wiadomości, którą wysyłasz do swoich odbiorców.
Tak. To znaczy, że Twój skrupulatnie przygotowany email może wyglądać zupełnie inaczej, niż to zaplanowałeś, a w skrajnych przypadkach stać się zupełnie nieczytelny.
- Oznacza to również, że wszystkie ikony, packshoty i ozdobniki, które nie są wyszparowane, będą bardzo brzydko odcinać się na podmienionym, ciemnym tle mailingu. Nie tylko psuje to design wiadomości, ale utrudnia też odbiorcom właściwy odbiór i zrozumienie treści. Jest to szczególnie odczuwalne, gdy wykorzystywane grafiki nie są równo pocięte, a elementy takie, jak wyżej wspomniane ikony czy ozdobniki, nie są wyśrodkowane w obszarze slice’a.
- Oznacza to także, że niektóre kolory w zestawieniu z ciemnymi tłami będą bardzo nieczytelnie kontrastować. Doskonale widoczny na zwykłym trybie przycisk call to action, może zupełnie wtopić się w tło. Podobnie z ważnymi nagłówkami czy fragmentami zdań, które w oryginalnej wiadomości były innego koloru niż czarny.
Dark Mode – Jak zoptymalizować e-maile?
Optymalizacja maili pod kątem trybu ciemnego gwarantuje, że subskrybenci otrzymają najwyższej jakości newsletter. W gruncie rzeczy przygotowanie mailingu, który będzie wyświetlał się czytelnie w obu trybach jest sporym wyzwaniem.
Całkiem niedawno przeprowadziliśmy w Animails szereg testów, które pozwoliły nam zrozumieć, w jaki sposób tryb ciemny zmienia kolorystykę mailingu. W ich trakcie a także poznać schematy i alternatywne wersje najczęściej używanych w HTML kolorów. Niestety okazało się przy okazji, że tryb ciemny wymusza (jeśli oczywiście zależy ci na perfekcyjnym designie) obróbkę niemal każdego zdjęcia, logotypu czy ikony, które trafiają do kreacji wizualnej. Dobra wiadomość – najczęściej wystarczy to zrobić raz. Przynajmniej dla stałych elementów wiadomości.
Dzięki zrozumieniu podstaw dark mode i jego działania w email marketingu, będziesz miał pewność, że stworzysz newslettery, które wyróżnią się z tłumu! Tym razem dosłownie, bo przecież wszystko jest ciemne.
Dark Mode – Najlepsza paleta kolorów HTML dla trybu dark mode w emailach
Dark mode pełni kluczową rolę, jeśli chodzi o elementy HTML – warto mieć to na uwadze już podczas projektowania całości. Pomimo braku uniwersalnej, akceptowanej w obu trybach palety kolorów html/css, istnieją odcienie, które wyglądają lepiej na ciemnych tłach. Jest także cała gama kolorów, która nie ulega zmianie niezależnie od trybu, na jakim jest wyświetlana – warto to wykorzystać!
Największym zagrożeniem są jednak kolory (żółty jest dobrym przykładem), które na trybie jasnym są krzykliwe, zwracają uwagę, a tryb ciemny podmienia je na warianty kompletnie nie odcinające się od tła.
Dark Mode – Najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać przy projektowaniu maili
Zaprojektowanie newslettera, który będzie wyglądał spójnie w obu wersjach, to nie tylko kwestia czytelności. To także kwestia wizerunku firmy. Pamiętaj, że Twój odbiorca zapewne nie ma specjalistycznej wiedzy i nie będzie łączył faktu błędnie wyświetlającego się newslettera z trybem, jaki ma włączony. A nawet jeśli, to zapewne pomyśli, że dbanie o czytelność wiadomości to Twój, a nie jego problem. Chyba zresztą słusznie, prawda? W końcu to ty masz coś do przekazania i to tych czegoś chcesz od swojego odbiorcy.
Testując wiadomość, zwróć szczególną uwagę:
- czy grafiki nie mają poszarpanych brzegów w trybie ciemnym,
- czy logo wyświetla się poprawnie i jest czytelne,
- czy CTA nie zlewają się z tłem,
- czy zdjęcia nie mają białych, nierównych ramek,
- czy legal na dole wiadomości jest dobrze widoczny,
- czy podlinkowane teksty nie zlewają się z tłem,
- czy wszystkie nagłówki są dobrze widoczne,
- czy link rezygnacji nie przestał być widoczny (filtry antyspamowe potrafią wykryć próbę ukrycia linku rezygnacji – zarówno kolorem, jak i rozmiarem czcionki).
Dark Mode – ważny czynnik twojej kampanii mailingowej
Niezależnie od tego, czy jesteś email marketerem, czy dopiero zaczynasz przygodę z email marketingiem, zrozumienie trybu ciemnego i tego, jak zoptymalizować swoje wiadomości, jest kluczowe. Stosując się do wskazówek zawartych w tym artykule, możesz mieć pewność, że Twoje emaile będą wyglądały świetnie niezależnie od tego, w jakim trybie oglądają je Twoi odbiorcy. Oczywiście, jeśli chcesz pozostawić to ekspertom, z przyjemnością pomożemy Ci stworzyć idealnie wyglądający email zarówno w trybie jasnym, jak i ciemnym. Napisz do nas!