17lip

Dobre praktyki w email marketingu. Przykłady, jak projektować newslettery

Projektowanie newsletterów – wbrew pozorom – daje szerokie pole do popisu. Zaprojektowanie dobrego (czyli skutecznego) mailingu nie jest wcale łatwym zadaniem. Jednak istnieje pewien ogólny zbiór zasad i dobrych praktyk, których zawsze warto się trzymać. Oto one!

Zacznijmy od tego, co w dużym stopniu decyduje o tym, ile osób zdecyduje się kliknąć w newsletter i przejść na landing page (stronę docelową), czyli…

Widoczne elementy CTA

Zadbaj o to, aby wszystkie elementy call to action (CTA) wyróżniały się w sekcji, w której występują. Powinny być odpowiednio duże (tak, aby było je dobrze widać nawet na smartfonach), kontrastujące z tłem oraz zawierać oryginalne hasła („sprawdź” i „przejdź do sklepu” można często zastąpić znacznie ciekawszymi wezwaniami do działania).

E-mail marketing - przykłady

Citroën – newsletter

Ekspozycja cen, promocji, rabatów

W szczególności tyczy się to wszystkich newsletterów, które mają sprzedawać. Jeśli prezentujesz produkty, pokaż ich ceny (chyba, że działasz w rzadko spotykanym modelu biznesowym, w którym cen nie prezentuje się od razu, np. dlatego, że są bardzo wysokie). Jeżeli je przeceniasz, zaprezentuj wyraźnie tę przecenę. Jeśli np. przeceniasz telewizor z 2499 zł na 1799 zł, napisz wprost: „700 zł taniej!”.

E-mail marketing - przykłady

Fitness Platinium – fragment newslettera

Wysokiej jakości zdjęcia

Nie muszę cię chyba przekonywać, że obraz sprzedaje. A dobry obraz sprzedaje jeszcze lepiej. Na szczęście nie musisz mieć własnego fotografa w firmie ani zamawiać drogich sesji, aby mieć dobry materiał zdjęciowy. Całe mnóstwo świetnych zdjęć znajdziesz w popularnych zbiorach zdjęć, czyli tzw. stockach (jak ShutterStock czy Adobe Stock). A jeśli nie chcesz płacić za fotografie do newslettera, zapraszamy do naszego artykułu poświęconego darmowym stockom.

E-mail marketing - przykłady

Express – fragment newslettera

Konstrukcja „mobile friendly”

Projektowanie i kodowanie wiadomości w sposób responsywny jest kosztowne i… wcale nie tak ważne, jak się o tym kiedyś mówiło (pisaliśmy o tym szerzej tutaj). Zaoszczędzisz sporo pieniędzy i odniesiesz równie dobry skutek, przygotowując wiadomości w sposób mobile friendly. Czyli jak? Z wystarczająco dużymi hasłami, dobrze widocznymi elementami CTA, z dużymi klikalnymi obszarami (aby nikt nie musiał spędzać kilkunastu sekund na trafianiu w button) i najlepiej w układzie jednokolumnowym (najbezpieczniejsze i zarazem najczytelniejsze rozwiązanie).

Personalizacja

O personalizacji e-maili pisze się od lat, a w dalszym ciągu wiele firm o tym zapomina. Jeśli tylko możesz, zwracaj się do swoich odbiorców po imieniu. Jeżeli sprzedajesz np. kosmetyki, stwórz w newsletterze osobne sekcje dla pań i dla panów. Posiadasz jeszcze inne, interesujące dane o klientach, jak data ostatniego zakupu? Także możesz je wykorzystać!

E-mail marketing - przykłady

Traficar – fragment newslettera

Ułatwienie kontaktu

Może się zdarzyć, że odbiorca po zobaczeniu newslettera będzie miał jakieś pytania. Zrób, co możesz, aby ułatwić mu zdobycie informacji, których potrzebuje. Podaj (najlepiej w headerze, a co najmniej w stopce) numer na infolinię (napisz, w jakich godzinach pracuje, aby uniknąć rozczarowania) oraz ustaw takiego nadawcę wiadomości, z którym można się skontaktować drogą e-mailową (żadne noreply@…).

E-mail marketing - przykłady

Pod Pierzyną – fragment newslettera

Preheader

Już naprawdę większość marketerów pamięta o tym, aby dodawać preheader u góry każdego mailingu, ale niektórzy wciąż o tym zapominają albo robią to „na odczepnego”, nie zastanawiając się nad jego treścią dłużej niż chwilę. Tymczasem jest to jeden z elementów (obok tematu wiadomości i nadawcy), który decyduje o tym, czy ktoś otworzy wiadomość.

Nie wiesz, jak wygląda preheader? O, tak 🙂

E-mail marketing - przykłady

Wyraźny link rezygnacji

Czasy, w których natrafiało się na linki rezygnacji pisane drobnym fontem, w kolorze zbliżonym do tła wiadomości, minęły bezpowrotnie. Po pierwsze – odbiorcy są już wyczuleni na tego typu zagrywki i łatwo ich wkurzyć. Po drugie – większość narzędzi do e-mail marketingu na to nie pozwala. I wreszcie po trzecie – mamy RODO.

E-mail marketing - przykłady

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o dobrych praktykach w e-mail marketingu, koniecznie czytaj nasz blog albo… podejmij współpracę z nami  🙂 Zapraszamy!

Redakcja merytoryczna
Artur Dąbrowski
Artur Dąbrowski

Artykuły na bloga Animails pisze cały nasz zespół, ale to ja czuwam nad ich jakością i poprawnością - zarówno językową, jak i merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek zastrzeżenia bądź sugestie dotyczące naszej pracy, napisz do mnie na :)