25sty
Google i Yahoo

Google i Yahoo – ważne zmiany dla firm wysyłających wiadomości email. Co musisz wiedzieć i zrobić?

W odpowiedzi na rosnące wyzwania w zakresie bezpieczeństwa i efektywności, Google i Yahoo wprowadzają nowe zasady dotyczące wysyłania wiadomości email na konta Gmail oraz Yahoo Mail, które zaczynają obowiązywać 1 lutego 2024 roku. Jak się do nich dostosować?

Zmiany te dotyczą firm wysyłających i poniżej, i powyżej 5 tysięcy emaili dziennie, ale w drugim przypadku wymagania są bardziej rygorystyczne. Generalnie mają na celu zwiększenie przejrzystości, bezpieczeństwa oraz zapewnienie lepszej jakości usług emailowych. Przedsiębiorstwa, które prowadzą regularną komunikację newsletterową, muszą spełnić nowe wymagania. Jeśli tego nie zrobią, Gmail oraz Yahoo Mail zaczną odrzucać ich wiadomości. To, jak zaprojektować skuteczny newsletter już zapewne wiesz.

Co musisz zrobić, jeśli wysyłasz poniżej 5 tys. maili dziennie?

Jeśli wysyłasz mniej niż 5 tysięcy maili dziennie i chcesz utrzymać dostarczalność Twoich wiadomości do skrzynek Gmail oraz Yahoo Mail na wysokim poziomie, koniecznie pilnuj wszystkich poniższych wytycznych (lista przygotowana w oparciu o oficjalne wytyczne Google, ale istotne także w kontekście poczty Yahoo):

  1. Ustawienie uwierzytelnienia SPF lub DKIM dla domeny. To kluczowe, ponieważ stanowi potwierdzenie, że wiadomości są prawidłowo pochodzą z zaufanego źródła.
  2. Ważne rekordy DNS dla domen i IP nadawców. Należy zadbać o aktualność zarówno rekordów forward, jak i reverse (PTR). To pomaga w prawidłowej identyfikacji nadawcy.
  3. Utrzymanie niskiego wskaźnika spamu. Współczynnik wiadomości oznaczanych jako spam, mierzony narzędziami Postmaster Tools, musi utrzymać się poniżej 0,3 proc., a najlepiej poniżej 0,1 proc.
  4. Formatowanie wiadomości zgodnie ze standardem Internet Message Format (RFC 5322). Dzięki temu wiadomości są kompatybilne z różnymi systemami pocztowymi i skuteczniej dostarczane.
  5. Zakaz podszywania się pod nagłówki From: Gmaila. Gmail wprowadza zasady kwarantanny DMARC, więc takie działanie może mieć negatywny wpływ na dostarczalność emaili.
  6. Dodawanie nagłówków ARC w przekazywanych wiadomościach. W przypadku regularnego przekazywania e-maili, w tym przez listy mailingowe lub bramki przychodzące, należy dodać nagłówki ARC, które wskazują, że wiadomość została przekazana i identyfikują nadawcę jako pośrednika. Nadawcy list mailingowych powinni dodatkowo dołączać nagłówek List-id:, określający daną listę mailingową.

Co musisz zrobić, jeśli wysyłasz powyżej 5 tys. maili dziennie?

Jeśli wysyłasz więcej niż 5 tysięcy maili dziennie, musisz spełnić dodatkowe wymagania, a mianowicie:

  1. Ustawienie uwierzytelnienia SPF oraz DKIM dla domeny. W tym przypadku to nie jest kwestia wyboru – musisz dokonać uwierzytelnienia przez rekord i SPF, i DKIM.
  2. Ustawienie autentykacji DMARC dla domeny nadawcy. Zaleca się ustawienie tej polityki na poziomie none.
  3. Zgodność domeny w nagłówku From: z domeną SPF lub DKIM. To konieczne, aby wiadomość mogła przejść kontrolę DMARC.
  4. Opcja rezygnacji z wiadomości marketingowych za pomocą jednego kliknięcia. Każda wiadomość musi zawierać wyraźny link umożliwiający wypisanie się. Na szczęście to już od dawna standard w email marketingu.

Podsumowując

O ile Yahoo Mail w polskim email marketingu stanowi margines, o tyle Gmail to jeden z wiodących dostawców skrzynek emailowych w Polsce, szczególnie w segmencie B2C. Tak więc nieważne, ile wiadomości wysyłasz – jeśli nie spełnisz nowych wymagań Google, część Twojej bazy adresowej przestanie je otrzymywać. A na to chyba nie możesz sobie pozwolić.

Niezależnie od rozmiaru Twojej bazy adresowej oraz liczby wysyłanych wiadomości, rekomendujemy przede wszystkim:

  • uwierzytelnienie domeny w narzędziu wysyłkowym (za pomocą obu typów rekordów – SPF i DKIM);
  • dodawanie linku rezygnacji w każdej wiadomości, którą wysyłasz (wystarczy niewielki tekst w stopce);
  • dopilnowanie, aby współczynnik zgłoszeń spamu nie przekraczał 0,3 proc. (a najlepiej 0,1 proc.).

Jeśli nie wiesz, jak dokonać zmian, które pozwolą sprostać nowej polityce Google i Yahoo, napisz lub zadzwoń do nas. Skonfigurujemy dla Ciebie wszystkie niezbędne elementy, abyś nadal mógł cieszyć się wysoką dostarczalnością wysyłanych wiadomości.

Redakcja merytoryczna
Artur Dąbrowski
Artur Dąbrowski

Artykuły na bloga Animails pisze cały nasz zespół, ale to ja czuwam nad ich jakością i poprawnością - zarówno językową, jak i merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek zastrzeżenia bądź sugestie dotyczące naszej pracy, napisz do mnie na :)