19wrz

Masowa wysyłka maili prosto z Gmaila – czy to ma sens?

Wysyłka maili to integralna część strategii, ale czy wprowadzone niedawno przez Gmaila funkcje mogą zastąpić profesjonalne narzędzia do email marketingu?

Lata lecą, trendy się zmieniają, a email marketing wciąż jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi, jeśli idzie o sprzedaż (szczególnie w relacji przychodów do kosztów) i zwiększanie zaangażowania klientów. Newslettery i mailingi większość firm wysyła z popularnych narzędzi, takich jak GetResponse czy MailerLite. Niedawno pojawiła się jednak alternatywa w postaci… Gmaila.

Google wprowadził niedawno do Gmaila funkcje, które pozwalają na wysyłanie maili sprzedażowych bezpośrednio z Twojej skrzynki odbiorczej. Jakie? Pierwsza z nich pozwala tworzyć wiadomości na bazie predefiniowanych szablonów (przypominających jako żywo newslettery otrzymywane od wielu firm). Za sprawą drugiej możemy wysyłać mailingi do szerszego grona odbiorców z poziomu przeglądarki pocztowej (funkcję tę nazwano trybem wysyłania zbiorczego).

Czy jest to jednak skuteczny sposób prowadzenia kampanii email marketingowych? To zależy. A od czego, napiszemy za chwilę.

Wysyłka maili przez Gmaila może okazać się całkiem sensownym rozwiązaniem, ale jedynie w określonych przypadkach. Jakich? Odpowiedź w artykule.

 

Wysyłka maili – nowe funkcje Gmaila

Jedną z najnowszych funkcji Gmaila, która ułatwia wysyłkę maili sprzedażowych, jest wprowadzenie szablonów emaili. Pozwalają one na szybkie i łatwe tworzenie wiadomości bez konieczności posiadania zaawansowanych umiejętności czy to graficznych, czy to programistycznych. Wystarczy wybrać szablon, który najbardziej odpowiada naszym potrzebom, i wypełnić go treścią.

Z kolei w trybie wysyłania zbiorczego pozwolono nam na wysyłkę tej samej wiadomości do większej liczby odbiorców w taki sposób, aby ci nie zorientowali się, że są tylko jednym z wielu adresatów. Sugerować może to jedynie dodawany automatycznie przez Gmaila link do rezygnacji (którego usuwanie stanowczo byśmy odradzali, nawet gdyby było to możliwe).

Jak korzystać z Gmaila do masowych wysyłek

Pierwszym krokiem do wysyłki maili sprzedażowych za pomocą Gmaila jest stworzenie listy mailingowej. Adresy wystarczy zapisać w najprostszy możliwy sposób – w pliku tekstowym, po przecinkach – i później tylko wkleić je do okienka tworzenia wiadomości. Pamiętaj jednak, że musisz mieć zgodę wszystkich osób na liście na otrzymywanie maili od Twojej firmy.

Kolejnym krokiem jest wybór szablonu email. Gmail oferuje kilka prostych wariantów, które można dostosować do swoich potrzeb, dodając własny tekst, obrazy i linki.

Po stworzeniu wiadomości możesz ją wysłać do wszystkich odbiorców wprowadzonych w polu na adresy email. Należy jednak w tym miejscu zauważyć, że Gmail ma ograniczenia co do liczby maili, które możesz wysłać w ciągu dnia. Gdy piszemy te słowa, limit wynosi 1500 maili dziennie.

Wysyłka maili – Gmail kontra narzędzia do email marketingu

Powyższe funkcje Gmaila mogą się okazać przydatne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą szybko dotrzeć do dużej grupy potencjalnych klientów, czy dla specjalistów bądź freelancerów działających w niewielkiej skali. Wykorzystanie ich kusi, ale trzeba pamiętać, że poza zaletami rozwiązanie to ma także wady i ograniczenia. Przyjrzyjmy się im dokładniej i porównajmy do narzędzi do email marketingu:

Gmail – zalety i wady

Zalety:

  • Prostota. Gmail jest łatwy do użycia i nie wymaga technicznego know-how.
  • Szablony wiadomości. Schludnie wyglądającą wiadomość może teraz w Gmailu stworzyć praktycznie każdy.
  • Niski koszt. Brak dodatkowych opłat za korzystanie z Gmaila do wysyłania maili.
  • Bezpośrednia integracja. Gmail jest częścią ekosystemu Google, co umożliwia łatwe łączenie z innymi usługami Google.

Wady:

  • Ograniczona funkcjonalność. Gmail nie oferuje zaawansowanych funkcji marketingu e-mail, takich jak segmentacja odbiorców, testy A/B czy szczegółowe raporty.
  • Ograniczenia wysyłki. W ciągu dnia można wysłać tylko określoną liczbę wiadomości (aktualnie jest to 1500 maili na dobę).

Narzędzia do email marketingu – zalety i wady

Zalety:

  • Zaawansowane funkcje. Narzędzia do email marketingu oferują funkcje takie jak segmentacja, testy A/B, automatyzacja i analiza danych.
  • Personalizacja. Dostęp do zaawansowanych edytorów e-mail i szablonów umożliwiających tworzenie bardziej personalizowanych i profesjonalnych emaili.
  • Bez ograniczeń wysyłki. Brak limitów co do liczby maili, które można wysłać w ciągu dnia.
  • Obsługa klienta. Wiele narzędzi do email marketingu oferuje wsparcie i doradztwo dla swoich użytkowników.

Wady:

  • Koszt. Wiele narzędzi do email marketingu jest płatnych, zwłaszcza te oferujące najbardziej zaawansowane funkcje.
  • Złożoność. Mogą wymagać pewnego stopnia technicznego know-how, aby w pełni wykorzystać wszystkie dostępne funkcje.
  • Czas. Zarządzanie zaawansowanymi kampaniami email marketingowymi może wymagać więcej czasu i zasobów.

Wysyłka maili

Wysyłka maili – jakie narzędzie wybrać?

Jeśli prowadzisz małą firmę lub jesteś wolnym strzelcem, a Twoja baza adresowa nie przekracza 1500 rekordów, możesz śmiało wypróbować Gmaila do wysyłek masowych. Jego serwery wysyłkowe mają wysoką reputację, więc dostarczalność powinna być równie wysoka, jak w przypadku wysyłki przez profesjonalne narzędzie do email marketingu.

Jeżeli jednak działasz w większej skali i/albo zależy Ci, aby Twój newsletter wyglądał naprawdę dobrze, rekomendujemy skorzystanie z narzędzia do email marketingu i zaangażowanie do pracy w nim albo specjalisty wewnątrz firmy, albo agencji email marketingowej, takiej jak nasza. To z całą pewnością wpłynie pozytywnie zarówno na wizerunek Twojej firmy, jak i na sprzedaż z newslettera.

Redakcja merytoryczna
Artur Dąbrowski
Artur Dąbrowski

Artykuły na bloga Animails pisze cały nasz zespół, ale to ja czuwam nad ich jakością i poprawnością - zarówno językową, jak i merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek zastrzeżenia bądź sugestie dotyczące naszej pracy, napisz do mnie na :)