Projektowanie szablonu maila, będącego fundamentem skutecznego email marketingu, to więcej niż tylko kwestia estetyki. W tym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, tworząc szablon maila, który przyciągnie uwagę odbiorcy i przekaże Twoje przesłanie w jak najbardziej efektywny sposób.
Zrozumienie, jak zaprojektować skuteczny szablon maila, jest kluczowe dla osiągnięcia Twoich celów komunikacyjnych. Niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć sprzedaż, poprawić zaangażowanie użytkowników czy po prostu przekazać informacje, odpowiednio zaprojektowany szablon email może znacznie zwiększyć Twoje szanse na sukces. Swoją drogą, jeśli chcesz poznasz skuteczne techniki jak tworzyć dobry szablon newslettera, zachęcamy do zapoznania się z poprzednim artykułem.
Tworzenie skutecznego szablonu maila to czynność, której można nauczyć się krok po kroku. Oto 10 kluczowych aspektów, o których warto pamiętać podczas tego procesu.
Szablon maila – o czym należy pamiętać na etapie projektowania?
- Czytelny i atrakcyjny nagłówek (sekcja nagłówkowa). Nagłówek powinien przyciągnąć uwagę odbiorcy i zachęcić go do otwarcia wiadomości. Dobry nagłówek jest krótki, zrozumiały i bezpośredni. Unikaj technicznego języka lub słów, które mogą nie być zrozumiałe dla wszystkich odbiorców. Pamiętaj, że nagłówek jest Twoją pierwszą (po temacie wiadomości) i często jedyną szansą na zainteresowanie odbiorcy.
- Czysty i prosty design. Unikaj skomplikowanych wzorów i nadmiaru kolorów. Czysty, minimalistyczny design pomoże odbiorcy skupić się na treści. Przeładowanie szablonu email zbyt wieloma elementami graficznymi może odwrócić uwagę od głównego przekazu. Najważniejsze jest, aby treść była łatwa do przeczytania i zrozumienia.
- Jasne CTA (wezwanie do działania). Każda wiadomość powinna zawierać jasne (wyraźne, kontrastujące z tłem, o przejrzystej treści) wezwanie do działania. Upewnij się, że Twoje CTA jest widoczne i zrozumiałe dla odbiorcy. Odbiorca, który je zobaczy, powinien wiedzieć, co ma zrobić (odpowiedzieć, zapamiętać datę, wykonać jakąś czynność w realu?) czy gdzie trafi po kliknięciu w link (na podstronę produktu, do formularza rejestracji?).
- Responsywność (bądź projektowanie mobile friendly). Twój szablon maila powinien wyglądać dobrze na każdym urządzeniu, niezależnie od rozmiaru ekranu. Upewnij się zatem, że jest responsywny i sprawdza się zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Obecnie wiele (większość) osób sprawdza pocztę na telefonach, więc nie możesz ignorować tego aspektu. Jeśli nie chcesz inwestować środków w responsywny szablon (to dość czasochłonne zadanie), możesz ograniczyć się do projektowania w myśl zasady mobile friendly. Projektuj tak, aby wszystkie elementy wiadomości były dobrze widoczne nawet na najmniejszych ekranach.
- Dobór kolorów. Kolory mogą wpływać na emocje odbiorców, dlatego wybierz je zgodnie z przekazem i emocjami, jakie chcesz wywołać. Unikaj zbyt jaskrawych kolorów, które mogą drażnić oczy. Staraj się zachować spójność kolorystyczną z Twoją marką, aby odbiorcy mogli łatwo skojarzyć z nią daną wiadomość. Możesz również sprawdzić, jak na Twoją kampanię wpłynie dark mode.
Szablon email – co jeszcze?
- Czytelność tekstu. Wybierz czytelne fonty i upewnij się, że rozmiar tekstu jest odpowiedni. Zbyt mały krój może zniechęcić odbiorców do czytania Twojego maila. Pamiętaj też o kontraście między kolorem tekstu a tłem – to również ma duży wpływ na czytelność. Wiem, że użycie niestandardowych czcionek może być kuszące, ale pamiętaj, że niektóre przeglądarki pocztowe (takie jak Outlook) ich nie wyświetlą.
- Konsekwencja. Powinieneś utrzymywać spójność między wszystkimi swoimi mailami, aby budować zaufanie i pomagać odbiorcom w błyskawicznym rozpoznawaniu Twoich wiadomości. Upewnij się, że wszystkie newslettery, które wysyłasz, mają podobny styl, format i ton, aby odbiorcy mogli łatwo zidentyfikować, że pochodzą one od Ciebie. To wcale nie znaczy, że każda wiadomość ma wyglądać jak kalka! Po prostu na etapie projektowania szablonu email opracuj podstawowe zasady dot. kolorów czy typografii, a także rodzaje bloków, których będziesz używał zamiennie, w zależności od potrzeb. Nie musimy chyba pisać, że nagłówek i stopka powinny wyglądać tak samo (albo bardzo podobnie) w każdym newsletterze?
- Pożyteczna stopka. Stopka mailowa powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje kontaktowe, a także zachęcać do interakcji, np. poprzez linki do Twoich profili w mediach społecznościowych. Nie jest to wprawdzie najważniejszy element szablonu email, ale dla części użytkowników może okazać się pomocny.
- Testowanie. Zawsze testuj szablon email, zanim zaczniesz go używać. Upewnij się, że wszystko wygląda i działa tak, jak powinno. Testowanie powinno obejmować różne urządzenia i przeglądarki pocztowe, jeśli chcesz mieć pewność, że wiadomości od Ciebie będą wyglądać dobrze u wszystkich odbiorców.
- Zgodność z prawem. Jeśli nie chcesz narazić się na przykre konsekwencje na tle prawnym, pamiętaj, że odbiorcy muszą zostać poinformowani, od kogo otrzymali wiadomość (najlepiej zawrzeć w stopce podstawowe dane firmowe), a także muszą mieć możliwość wypisania się z newslettera w każdej chwili (link do rezygnacji w stopce to absolutny mus).
Powodzenia!
Projektowanie skutecznego szablonu maila to proces, który wymaga zwrócenia uwagi na wiele aspektów. Te 10 punktów, które omówiliśmy, to fundamenty, na których powinieneś opierać swoje prace. Pamiętaj o nich, a na pewno stworzysz szablon email, który przyciągnie uwagę odbiorcy, przekaże Twoje przesłanie i pomoże Ci osiągnąć Twoje cele komunikacyjne. A jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać, zawsze możesz zlecić przygotowanie szablonu nam 🙂