11gru
Inbound marketing. Jak go możesz wykorzystać do rozwoju firmy

Inbound marketing. Czym jest i jak go wykorzystać w firmie?

Inbound marketing to działanie, które ma na celu zainteresowanie potencjalnego klienta przydatnymi dla niego treściami. Dzięki temu to on wykona pierwszy krok, by nawiązać kontakt z firmą.

Co powiesz na marketing, w którym promujesz swoją działalność świetnymi i przydatnymi treściami, a inicjatywa dalszego zapoznania się z Twoją firmą wychodzi od samego konsumenta? To sposób, by z miejsca zbudować pozytywny wizerunek marki. Sprawdź, dlaczego warto wykorzystać inbound marketing do rozwoju swojej działalności, a także jak to zrobić krok po kroku.

Inbound marketing jest dla każdego, kto prowadzi swoją działalność i chce pozyskiwać zaufanych klientów, przyciągając uwagę świetnymi treściami dostosowanymi do ich potrzeb.

Inbound marketing – co to jest?

Odpowiadając na pytanie, czym jest inbound marketing. To nic innego, jak tworzenie treści, które będą reklamować Twoją działalność, ale w sposób nienachalny i autentyczny. Co więcej, same artykuły sponsorowane to często za mało, zwłaszcza jeśli nie niosą one za sobą konkretnej wartości dla odbiorcy, która może być przydatna, bądź odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Inbound marketing online jest pojęciem dość nowym, które w Stanach Zjednoczonych zaczęło być używane niecałą dekadę temu. Nic dziwnego, bo obejmuje cały wachlarz działań związanych z nowoczesnymi technologiami, których celem jest stworzenie wielu ścieżek prowadzących do Twojej firmy. Od bloga z przydatnymi artykułami, poprzez dobry newsletter i aktywność w social mediach, skończywszy na materiałach wideo, np. z tutorialami bądź odpowiedziami na najczęstsze pytania.

Inbound marketing. Czym jest i jak go możesz wykorzystać do rozwoju firmy?

Różne ścieżki inbound marketingu

W inbound marketingu istotna jest strategia działania, która obejmuje miejsca w sieci, do których chcesz przyciągnąć klientów (tzw. punkty styku z marką). Może to być strona WWW, blog, a także stworzony newsletter, który jest świetną i niezwykle skuteczną częścią marketingu przychodzącego.

Marketing przychodzący umożliwia także stworzenie wielu ścieżek dla odbiorców. Potencjalni klienci mogą zetknąć się z Twoją działalnością poprzez stronę WWW, bloga, social media, newsletter, materiały wideo czy podcast. To sprawia, że docierasz do różnorodnych odbiorców, którzy mogą preferować zupełnie inne kanały komunikacji i sposób jej prowadzenia. W pewnym momencie wszyscy dowiadują się o Twojej działalności, ale z całkiem innych źródeł.

Do inbound marketingu możesz z powodzeniem wykorzystać:

  1. Stronę WWW, na której umieścisz odpowiedzi na najczęściej zadawane przez odbiorców pytania i wszystkie najważniejsze informacje o działalności. Pozwolą potencjalnemu klientowi na pierwszy krok w Waszej relacji.

  2. Bloga pełnego naprawdę przydatnych artykułów i poradników. Aby te faktycznie spełniały swoją funkcję, musisz uważnie słuchać klientów i zapisywać ich pytania. Warto wybiegać jeszcze dalej i zastanawiać się nad zagadnieniami, które mogłyby być dla nich problematyczne i zamieszczać rozwiązania na blogu.

  3. Social media, w których zamieścisz nie tylko materiały stricte promocyjne, ale także wskazówki, rozwiązania czy chociażby krótkie poradniki w formie postów.

  4. Newsletter trafiający wprost do skrzynki subskrybentów, w którym zawrzesz nie tylko nowości w ofercie czy promocje, ale także wartościowe treści – poradniki, tutoriale czy odpowiedzi na popularne pytania. Warto tworzyć content ekskluzywny, przeznaczony wyłącznie dla odbiorców newslettera.

  5. Materiały wideo, które opublikujesz na popularnych platformach, takich jak YouTube czy Vimeo. Żyjemy w czasach, w których coraz więcej osób woli oglądać, zamiast czytać – wykorzystaj ten trend na swoją korzyść. Możesz także prowadzić live’y w social mediach czy umieszczać filmy na stronie WWW lub blogu.

  6. Podcasty to także świetny sposób na przyciągnięcie do swojej firmy odbiorców. Wiele osób słucha ich podczas jazdy samochodem, spacerów, wieczornego joggingu czy w trakcie codziennych obowiązków.

Inbound marketing. Czym jest i jak go możesz wykorzystać do rozwoju firmy?

Inbound marketing – korzyści

Wiesz już, czym jest inbound marketing oraz jakie materiały możesz wykorzystać, by przyciągać odbiorców do swojej działalności. Jeśli mimo wszystko wciąż się zastanawiasz, czy wprowadzić tę odmianę marketingu do swojej regularnej aktywności w sieci, to poniższe korzyści powinny Cię przekonać.

Dlaczego warto wybrać właśnie inbound marketing?

  1. Nie wymaga dużego budżetu. Wiele kampanii reklamowych kojarzy się z wydawaniem ogromnych budżetów. W przypadku inbound marketingu duże środki finansowe nie muszą być niezbędne. Prowadzenie bloga, wysyłka newslettera czy tworzenie treści na kanały social media nie musi pochłaniać olbrzymich środków finansowych. Co więcej, można wykorzystać tzw. „recykling treści” oraz automatyzację procesów wysyłki/publikacji, by udostępniać treści szybciej i skuteczniej.

  2. Zapewnia ciągłe korzyści. Spora część działań inbound marketingowych wymaga od Ciebie jednorazowego nakładu pracy bądź środków, a później zapewnia stałe korzyści. Wartościowe i dobrze wypozycjonowane treści na blogu, publikowane co jakiś czas na nowo posty w mediach społecznościowych bądź stała komunikacja powitalna dla subskrybentów newslettera będą ciągle czy to generowały sprzedaż, czy sprowadzały ruch na stronę WWW, czy poprawiały świadomość marki.

  3. Jest nienachalny i autentyczny. Z racji tego, że inbound marketing to po prostu “marketing przychodzący”, pozostawia on odbiorcy wybór. Tym samym nie ma w nim nachalności. Zamiast tego jest autentyczność i treści, które są stworzone z myślą o wygodzie czytającego/oglądającego/słuchającego.

  4. Coś jeszcze? Tak! Inbound marketing pozwala na wykorzystanie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, aplikacje wspomagające pracę marketera czy marketing automation. Oczywiście nie musisz robić wszystkiego samodzielnie. Możesz zgłosić się do agencji, która kompleksowo zajmie się tworzeniem i promocją contentu. My także realizujemy takie projekty – z zakresu email marketingu i marketing automation, ale nie tylko. Nie zaszkodzi więc napisać w razie takiej potrzeby do nas (formularz kontaktowy znajduje się w kolumnie bocznej, po prawej) 😉

Dla kogo jest inbound marketing?

Dziś te osoby, które lata temu zaczynały budować swój wizerunek od tworzenia wartościowych treści, nie tylko są autorytetami w swojej dziedzinie, ale także prowadzą wielomilionowe biznesy. Wśród Polaków za przykład może posłużyć Ewa Chodakowska (wiemy, nie każdy będzie miał na tyle pieniędzy, umiejętności i szczęścia, aby wybić się tak wysoko, ale na najbardziej jaskrawych przykładach najłatwiej pokazać istotę sprawy), która zaczynała, dzieląc się swoimi programami za pośrednictwem Facebooka, a obecnie jest właścicielką własnych marek z treningami w formie wideo, cateringiem, kosmetykami oraz przekąskami.

Odpowiadając na pytanie: inbound marketing jest dla każdego, kto prowadzi swoją działalność i chce pozyskiwać zaufanych klientów, przyciągając uwagę świetnymi treściami dostosowanymi do ich potrzeb. Jak mawiają: content is a king. Tylko dobry content. Naprawdę dobry. Pamiętaj o tym, niezależnie od tego, jakiego rodzaju treści będziesz tworzył.

Redakcja merytoryczna
Artur Dąbrowski
Artur Dąbrowski

Artykuły na bloga Animails pisze cały nasz zespół, ale to ja czuwam nad ich jakością i poprawnością - zarówno językową, jak i merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek zastrzeżenia bądź sugestie dotyczące naszej pracy, napisz do mnie na :)